
بررسی نقش واسطه ای راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در بهداشت روانی دانشجویان
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 77
حجم فایل: 174 کیلوبایت
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر بهداشت روانی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش شامل 100 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل بود که به صورت نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند و به ابزارهای پژوهش که عبارت بودند از پرسشنامه ی تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و همکاران (2001)، و بهداشت روانیSCL-25پاسخ دادند.برای تحلیل داده ها از روشهای آماری ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی خودسرزنش گری، نشخوارگری، فاجعه نمایی و سرزنشگری با بهداشت روانی دانشجویان رابطه منفی معناداری وجود دارد و بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی کم اهمیت شماری، پذیرش، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد برنامهریزی، ارزیابی مجدد مثبت، تنظیم شناختی هیجانی و خلاقیت هیجانی با بهداشت روانی دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد.